تزریق کورتون به بینی بعد از عمل جراحی، مزایا و معایب آن

تزریق کورتون به بینی

تزریق کورتون به بینی، یکی از مسائلی است که امکان دارد بعد از عمل جراحی بینی، انجام شود. کورتون یک داروی ضد التهاب است که به کاهش ورم و التهاب بینی و هم‌چنین اسکار بینی کمک می‌کند. ورم بینی و تشکیل اسکار (بافت اضافی) از عوارضی هستند که بعد از عمل جراحی بینی، تجربه می‌شوند. ورم بینی، از آن عارضه‌هایی است که اغلب با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. اما اسکار و بافت اضافی، عارضه‌ای است که بیش‌تر در بینی‌های گوشتی دیده می‌شود و باید برای درمان آن، اقدام نمود.

تجویز کورتون از سوی پزشک جراح صورت می‌گیرد. تزریق و اِعمال دارو به بدن نیز توسط پزشک انجام می‌شود. سؤالات زیادی وجود دارد که در زمینه‌ی «تزریق کورتون به بینی» مطرح می‌شود. از چگونگی تزریق و زمان تزریق کورتون تا عوارض و فواید تزریق کورتون به بینی. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا تصویر کاملی از این درمان ارائه کنیم و تمام پرسش‌های محتمل را پاسخ دهیم.

کورتون چیست؟

کورتون‌ها، یا بهتر است بگوییم کورتیکواستروئیدها، داروهایی مصنوعی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. این داروها درمان درد آرتروز و بیماری‌های مختلف راهبردی به‌کار می‌برند.

کورتون‌ها ممکن است به صورت قرص یا محلول تزریقی عرضه شوند. پزشکان جراح ممکن است بعد از عمل جراحی از این دارو استفاده کنند تا التهاب بدن بیمار را کاهش دهند.

اگر بخواهیم به‌طور ساده درباره کورتون توضیح دهیم، می‌توانیم آن را به عنوان یک نوع چربی معرفی کنیم. بدن ما به‌صورت طبیعی این چربی را تولید می‌کند (اندام کبد) و این چربی در اختیار غدد بالای کلیوی قرار می‌گیرد تا هورمون‌ها را ترشح کند.

البته استفاده از داروی کورتون در دزهای بالا مطلوب نیست! این دارو می‌تواند باعث کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن فرد شود و در نتیجه مشکلات عدیده‌ای برای او ایجاد کند. در بخش جداگانه‌ای در همین مقاله، به معرفی و بیان عوارض تزریق کورتون پرداخته‌ایم.

عوارض تزریق کورتون به بینی

همانند سایر داروها، کورتیکواستروئیدها مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال، یکی از مزایای تزریق و استفاده از کورتون، کاهش التهاب بافت‌های بینی و جلوگیری از تشکیل اسکار است. با این حال، همانطور که قبلاً اشاره شد، استفاده بیش از حد از کورتون می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شود. در ادامه، برخی از عوارض شایع کورتون آورده شده است:

• کاهش جذب کلسیم
  • افزایش اشتها
  • بروز مشکلات چشمی متنوع، مانند آب مروارید یا کاهش بینایی
  • تحلیل عضلات و بافت بدن
  • جلوگیری از استخوان سازی
  • کاهش سیستم ایمنی بدن
  • عدم توانایی و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها

تزریق کورتون بعد از عمل بینی

عمل بینی، از آن دسته عمل‌هایی است که در مراحل بعد از جراحی، تورم و التهاب دیده می‌شود. البته شدت و نوع تورم، بسته به نوع عمل جراحی انجام شده روی بینی و بدن و مراقبت‌های بعدی، متغیر است. اما به هر حال، تجربه‌ی ورم بینی بعد از عمل بینی، اجتناب ناپذیر است. بیش‌ترین ورم و التهاب بینی بعد از انجام عمل جراحی زیبایی بینی، در ناحیه‌ی نوک بینی و سوپرا تیپ است.

تزریق کورتون به بینی، روند بهبودی را تسریع می‌بخشد. از این نظر که تزریق و استفاده از این دارو، تورم بینی در طولانی مدت را کاهش می‌دهد. هم‌چنین استفاده از این دارو، از تشکیل و ایجاد بافت اسکار جلوگیری می‌کند.

چرا بینی بعد از عمل جراحی، دچار اسکار میشود؟

بافت اسکار، یک بافت ناخواسته است که ممکن است بعد از عمل جراحی بینی، ایجاد شود. این بافت، در فاصله‌ی میان غضروف یا استخوان و پوست بینی تشکیل می‌شود. تشکیل بافت اسکار بیش‌تر در افرادی هست که پوست و بافت نرم ضخیم‌تری (بینی‌های گوشتی) دارند.

تصور کنید بافت اسکار، ‌بزرگ باشد. روشن است که از ظرافت و زیبایی بینی می‌کاهد و نتیجه‌ی جراحی را به صورت دیگری تغییر خواهد داد. بنابراین، این موضوع بسیار اهمیت دارد که از تشکیل بافت اسکار جلوگیری کنیم.

چه کسانی میتوانند بعد از عمل جراحی بینی، کورتون تزریق کنند؟

تزریق کورتون به بینی، باید به صورت اصولی و تحت تجویز پزشک صورت بگیرد. زیرا این دارو می‌تواند عوارض منفی برای بدن داشته باشد. اصولاً کورتون بعد از جراحی بینی، برای افرادی تجویز می‌شود که بینی گوشتی دارند. به خصوص در جراحی‌های ترمیمی! این افراد، پوست ضخیمی در ناحیه‌ی نوک بینی دارند. و احتمال بالاتری وجود دارد تا با اسکار بعد از جراحی مواجه شوند. هم‌چنین تورم و التهاب بعد از عمل جراحی، در چنین افرادی، به کُندی بهبود پیدا می‌کند.

عکس قبل و بعد تزریق کورتون به بینی

تزریق کورتون بعد از عمل بینی

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

آیا تزریق کورتون به بینیهای استخوانی انجام میشود؟

خیر. همان‌طور که در بخش قبلی شرح دادیم، کاندیدای مناسب تزریق کورتون به بینی، افرادی با بینی‌های گوشتی هستند. مشخصه‌ی این فرم بینی، پوست ضخیم آن به خصوص در ناحیه‌ی نوک بینی است. تزریق کورتون به بینی استخوانی، سبب از بین رفتن بافت‌های زیرپوستی خواهد شد.

زمان تزریق کورتون به بینی

زمان تزریق کورتون بعد از جراحی بینی باید در دوره‌ی یک الی دو ماه انجام شود، اما برخی جراحان ممکن است این مهلت را به ۳۰ الی چهار ماه افزایش دهند. بهتر است صبور باشید و منتظر شوید تا بخشی از ورم بینی به طور طبیعی کاهش یابد. اگر کورتون زودتر تزریق شود، ممکن است برآمدگی و فروپاشی‌هایی در بینی ایجاد شود و شکل ناقصی به آن بدهد.

چگونگی تزریق کورتون به بینی بعد از عمل جراحی بینی

آمپول تریامسینولون، دارویی است که از جنس کورتون است. این دارو در غلظت‌های ۱۰ و ۴۰ سی‌سی در بازار موجود است. تزریق کورتون به بینی، در دفعات انجام می‌شود. معمولاً چهار بار این دارو را تزریق می‌کنند. البته دفعات تزریق کورتون به بینی، برحسب شرایط فردی و تجویز پزشک کاملاً متفاوت است و یک شرط ثابت وجود ندارد.

غلظت داروی مورد استفاده در تزریق اول، ۱۰ سی‌سی است. بعد از تزریق اول (که بعد از گذشت ۲ تا ۴ ماه از عمل جراحی بینی انجام می‌شود)، تا ۶ هفته، صبر می‌کنند. در صورت لزوم بر تداوم تزریق کورتون، تزریق‌های بعدی با فاصله‌ی شش هفته‌ای انجام خواهد شد.

ناگفته نماند که غلظت بالاتر کورتون (۴۰ سی‌سی) اغلب عوارض دارد. به این صورت که رنگ پوست در ناحیه‌ی تزریق شده، تغییر می‌کند. اصلاح و ترمیم این موضوع دشوار و گاه ناممکن است.

تأکید می‌کنیم که تزریق داروی کورتون، حتماً باید توسط پزشک جراح انجام شود. غلظت دارو و محل تزریق در این درمان بسیار اهمیت دارد.

تزریق کورتون به بینی

آیا تزریق کورتون دردناک است؟

یکی از نگرانی‌های افراد، در خصوص درد تزریق کورتون است. در پاسخ باید بگوییم که تزریق کورتون با سوزن بسیار باریک انجام می‌شود و درد ندارد و درد آن را می‌توان مانند سایر تزریقات تشبیه کرد. بیش‌تر بیمارانی که تزریق کورتون بعد از عمل جراحی بینی را انجام داده‌اند، حداقل درد را گزارش نموده‌اند.

هزینهی تزریق کورتون چقدر است؟

تزریق کورتون باید با مشورت و تجویز پزشک جراح شما و توسط وی انجام شود. بهتر است در خصوص هزینه‌ها نیز با پزشک و کلینیک درمانی مشورت کنید. روشن است دفعات تزریق کورتون روی هزینه‌ی نهایی آن تأثیرگذار خواهد بود.

مراقبتهای بعد از تزریق کورتون به بینی

تزریق کورتون به بینی، نیاز به انجام یک‌سری مراقبت دارد. پزشک جراح شما، توصیه‌های ضروری را به شما متذکر می‌شود. استفاده از کمپرس سرد، عدم دستکاری بینی و تحریک کردن آن، عدم ماساژ و مالش بینی، عدم انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین برخی از ساده‌ترین مواردی هستند که باید بعد از تزریق کورتون به بینی (و البته بعد از انجام جراحی بینی) تحت نظر داشته باشید.

مصرف نمک و غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند نیز از جمله مواردی است که می‌بایست از آن اجتناب کنید. نمک می‌تواند تورم را تشدید کند. بهتر است از غذاها و میوه‌هایی که آنتی اکسیدان دارند مانند آناناس تازه استفاده کنید. هم‌چنین مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین ممنوع است.

مرکز اسکن سه بعدی راوانا، با فراهم آوردن امکانات پیشرفته‌ی پزشکی نظیر اسکن سه بعدی و …، و هم‌چنین بهره‌گیری از توانمندترین کادر پزشکی، آماده‌ی خدمات رسانی به نحو مطلوب و حرفه‌ای به مراجعین محترم است.

اسکرول به بالا